Sport en zwanger zijn: de do’s en dont’s

zwanger en sportSporten is gezond. Of je wel of niet zwanger bent. Toch merk ik dat er rondom sporten veel vragen zijn. In de lessen die ik verzorg en tijdens mijn doula-begeleidingssessies krijg ik namelijk met enige regelmaat vragen van zwangere vrouwen specifiek over dit onderwerp. 

In principe is het simpel…. Was je gewend voor de zwangerschap te sporten? Dan kun je vaak met dezelfde sport doorgaan. In ieder geval tot je duidelijk een buik hebt ontwikkeld. Vanaf dat moment is het verstandig jezelf iedere keer opnieuw af te vragen of je dezelfe intensieve training zou willen ondergaan als je een kindje in je armen had, of op je lijf in een draagdoek. Is het antwoord ‘nee’, dan is het tijd tot na je bevalling andere sport te kiezen of anders te trainen. Als je voordat je zwanger werd een bepaalde sport niet eerder hebt beoefend, start daar dan pas mee na de bevalling.

Een goede conditie is altijd belangrijk
Wil je toch graag in beweging blijven? Ook al ben je zwanger? Dat kan! Wandelen of fietsen is heel goed te doen als je zwanger bent. En ook zwemmen is een ideale sport voor zwangere vrouwen. Maar je kan natuurlijk ook een zwangerschapscursus (zwangerschapsgymnastiek) volgen. Eentje waarbij nadruk op het bewegen wordt gelegd. Het gaat je zelfs helpen bij je bevalling…

Een bevalling kost namelijk heel wat energie. En als je een goede conditie hebt, dan kan dat alleen maar bijdragen tot een vlotte bevalling. Ook zal je met een goede conditie na je bevalling sneller weten te herstellen dan iemand die de hele zwangerschap passief is gebleven. Bewegen TIJDENS de baring is trouwens ook aan te bevelen. In een eerder blog lees je meer over de voordelen hiervan.

Luister naar je lijf en leden
Na de eerste helft van de zwangerschap doe je er verstandig aan nog beter naar je lichaam te luisteren en te zorgen dat je de intensiteit van je workout aanpast aan de groeiende baby in je buik. Dus wees niet te fanatiek! Ga nu je zwanger bent geen nieuwe records proberen te breken. Je beste prestatie is de bevalling zelf. En daar moet je straks voldoende energie voor hebben. Verdeel je energie daarom goed: wissel sporten af met rust en ontspanning. Zo bereik je het beste resultaat. Voor jezelf en je kindje. Daar zijn de afgelopen jaren zelfs diverse wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. En die onderzoeken geven aan dat sporten tijdens de zwangerschap o.a. hersenontwikkeling bij de baby bevordert. In november 2013 verscheen een studie, waarin staat dat vrouwen er verstandig aan doen te bewegen tijdens de zwangerschap. Slechts 3 keer per week ca. 20 minuten is meer dan genoeg. En daarmee zorg je voor jezelf en je kindje. Meer weten? Je kunt het onderzoek hier lezen. Het is interessante kost.

Maar vergeet niet dat jij zelf het beste aanvoelt wat goed voor je is. Mijn advies luidt daarom: luister naar je lichaam, gebruik je verstand en kies de beweging die bij jou past.